Friday, October 9, 2015

Orang Melayu Jakun ke Milan , Italy


KL - Abu Dhabi - Milan
KL ke Abu Dhabi 6jam perjalanan pejam celik pejam celik smpi le aku ke International Airport Abu Dhabi .Ngantok ba ang.. kol 8pm dr kl + punya + 11pm smpi Abu Dhabi Int Airport. Transit kt sini , before tu sempat la cuci mato apa yg ada kt airport ne??? bnyak oiii.. mcm mall semua branded la..


xmampu nk beli just tgk jew .. hehe.. kat sini 24jam shop die, so aku pilih utk ke FOOD VILLAGE kat tingkat atas , 




kat FOOD VILLAGE ne jgn risau ada banyak makanan pilih jew.. bayar sendiri ler.. hahaha.. aku pilih layan coffee kat CNN TRAVELER . layan jew... klu rasa nk solat or g toilet ada je kat atas ne sebelah restaurant BURGER KING .


so tunggu punya tunggu dh smpi time nk naik jet pejuang ke milan .. kat sini kol 2.26am waktu Abu Dhabi lew.. jom fly 6jam lagi oiii baru smpi Milan,Italy


Aku naik ETIHAD AIRWAYS .Kalau korang nk tahu ETIHAD AIRWAYS ne la penaja EXPO 2015 Milano .So masa nk landing tu staff diorg bagi ticket masuk free setiap sorang, tapi aku mintak 2 , yeayyyy dapat' 



 12,00€ spe nk bg oiii.. jimat2 =)

7.30am waktu milan smpi akhirnya kt airport MALPENSA terminal 1. 




so kita Q dlu na =)


Lepas je exist dari sekatan , aku n geng d jemput oleh driver taxi yg akan bawak kami ke Apartment yg kami sewa. 
sepanjang perjalanan kami dari Airport - Apartment, lebih kurang mcm KLIA - KL (pusat bandar) . Aku sarankan naik train je beb, more better..   dlm bulan Sept ne Cuaca or Weather  di Milan ne 16'c - 10'c ok la tu.. aku suka xketaq lutut sgt la kalau berjalan hehe.. aku suggest korang xpayah bwak pakaian bnyk pun klu nk travel time bulan sept. Tak berpeluh pun kalau jalan , satu seluar tu bole pakai 2 3kali, yang penting jacket n kasut . hehee... backpack style. =)




                                                          EXPO 2015 MILAN ,Italy

METRO yg dekat dgn penginapan aku, CADORNA FN utk ke Expo Milan.



korang bole beli tiket kat kedai ne return tiket (tiket pergi balik) berharga 5€ utk ke EXPO MILAN, if nak beli kat mesin pun bole, cuma kne ada duit syiling € euro la .










CADORNA FN - RHO Fiera return ticket 5euro . 







ne tempat aku keluar dari METRO,kang balik nanti kne ikut sini jugak . takut lupa aku amik la pic . hehe


hati2 gak bila kluar dr train .Ada sport check tau, so jaga tiket anda baik2 na. hehe



Agak jauh gak la jalan kaki dlm 800meter macam tu.Dalam terowong ne bnyak sign ke EXPO 2015 MILANO  , so ikut sign ye..sampi la korang nanti.



Korang akan jumpa pintu besi Classic bila kluar dr terowong majapahit tu .. miahaha.. kalau rasa kering tekak masa berjalan tadi kat sini ada cafe . so pandai la korang nk buat apo yg patut before masuk ke Expo 2015 MILANO 

Kne Q beb utk masuk ke EXPO 2015 MILANO ne.. ramai sgt2 org yg dtg . 
so apa lagi check-in la hehe.. 


Masuk je tapak expo ne aku dh teruja pada patung unik ne.Patung2 ne mewakili segala jenis sayur-sayuran . Patutlah ada patung yg pegang terung , sayur bayam ..miahaha...aku apa lagi sambar gopro la.. klick!klick!klick!.. =)



Pic yg korang tgk kt bawah,yg of white ne Korea Pavilion. Cantik kan ' =) teringat aku kat Jeju n Seoul .. 



Pic bawah ne plak  BELGIUM PAVILION unik dan menarik mcm building Sephora depan Pavilion Kuala Lumpur.



sama tak?? hehe


Jeng jeng jeng....tengok gambar bawah ne, di belakang pakcik dan makcik saleh ne la terletaknya MALAYSIA PAVILION aku bangga sebab MALAYSIA terpilih untuk join WORLD EXPO di Milan ne. Proud to be Malaysia!! yeahhh 










Unik tak arca Telor yg di terapkan oleh Negara Malaysia, Membuatkan ramai orang di sana yg beratur panjang untuk masuk ke dalam Pavilion Malaysia.

Picture kt bawah ne aku singgah jap kat Bangladesh Pavilion. hehe...



Picture bawah ne pulak Vietnam Pavilion.. Nice 



















Aku sempat merayau beberapa buah PAVILION je . sebab atas urusan kerja ,aku kne la ikut jadual tugas yg di sediakan..huhu...


Morning .. kol4 pagi waktu milan , dh terjaga aku, hahaha... so aku sempat la berWhatsApp ngn geng kat Malaysia.. hehee.. 
saja la amik udara segar kat luar tingkap haha.. 

Bawah ne pic dr luar jendela (tingkap) apartment aku dduk tu 1st day dan 2nd day. waktu ne
Kol 7pm Milan .

Kol 4am Milan

Kol 6am Milan

Kol 8am Milan 

Peringatan !! kat Milan , Italy ne wajib bawak TRAVEL UNIVERSAL ADAPTOR utk cas korang nye gadgets. Kat sini die pakai 2mata mcm pic kt bawah ne ,

so prepair la benda yg penting ne ye ..

Yahoo..pagi ne nk ke Hotel PALAZZO PARIGI. 

Naik Metro dari station
 CARDONA FN | Metro Line 1| - - -  DUOMO | Metro Line 1|  - - - TURATI | Metro Line 3 | . 

Kalau tak paham jugak bole rujuk kat MAP METRO yg aku bg kat atas.

Dah smpi jalan kaki je dlm 500m ke hotel PALAZZO PARIGI .

















Aku dengar citer , Datin Seri Rosmah selalu stay kat hotel ne, bila die dan suami Datuk Seri Najib Razak ada urusan rasmi ataupun tak rasmi, Hotel ne x la grand tapi mybe ada sentimental value yg membuatkan Datin Seri dan suami suka akan Hotel Palazzo Parigi ne.happy happy.. =)


Dari Hotel PALAZZO PARIGI ( Corso D Porta Nouva 1  20121 Milan ) -- nk ke CHATEAU MONFORT Piazza del Tricolore 20129 Milan . Untuk apa?? nk booking bilik la..hehe






Bilik die sweet dow 400€  per-night
Bathroom die pun comel.. so terpaksa la aku bergambar dlm toilet jugak..miahahaa...



aku naik taxi 
dlm 10minit cm tu la.. baru smpi ke sini, Hotel die Classic dan look like fairytale.

Petang ne nk kluar cari kedai jual pasta, diorang ne cakap ada kedai pasta best kat area ne, so aku amik TRAM (trolley car) ke kedai tu, 1st time aku naik , nama pun Orang Melayu Jakun ke Milan , just paid 1,50€





tp aku suka Tram dlm pic bawah ne Classic ,, : / xpela dpt selfie pun jd la .. hehe 






      dah sampai aku di stesen STAZIONE SENTRALE .

so berbalik pada cite kedai pasta yg aku ckp td tu , ne dia kedai tu ehem2.. 3minit jln kaki smpi =)

  aku turun kt STAZIONE SENTRALE untuk ke kedai FRIENDS ne . 




tadaaaaa.... geram tak tgk Seafood Pasta die bak kata Cikgu Baha ne la Seafood Pasta Gile Kuasa..Miahahaa..selamat menjamu..Bismillah 
Lepas jew makan aku kne balik ke Hotel Palazzo Parigi sbb ada urusan kerja , aku blanje la beberapa pic kat korang na.. 





Busy masing-masing utk siapkan kerja .. hehe.. Tapi malam ne ada dinner free oii Hotel CHATEAU MONFORT Piazza del Tricolore 20129 Milan bagi complimentery so lepas meeting ne aku n geng naik TAXI ke sana dlm 20,00€





Semua muka excited nk makan sbb dinner free kan.. hehehe..







 Akhirnya... apa yg sedap??? erkkk .. mcm masuk rancangan SURVIVOR , sgt mengerikan... hahaha.. bukan tekak mat saleh.. so disert die je yg aku suka.. lain kick outt.. miahahaa... but presentation die terbaik beb . Apapun yg baik n buruk itu adalah pengalaman ye...








This morning ucehhh ..speaking aku pagi2 , miahahaa... pagi ne aku kne jemput kesemua deligasi dari Malaysia yg akan smpi di Airport Milano kol730 am waktu milan , dari apartment aku just take only 2minit je jalan kaki ke train station. MALPENSA Express Station nama dia. so dengan harga TICKET 12,00€ korang dh boleh ke Int Airport Milano yg mengambil masa 30minit ajo .



suasana dalam train ne sebijik mcm KLIA EXPRESS,Malaysia . 
Kalau ada yg nk cas fon kat seat korang duduk ada di sediakan , tapi bwak adaptor sendri la ye.. hehe 




30minit tepat sampai






Tunggu ketibaan deligasi dr Malaysia .Ok diorg dh smpi , so lepas ne balik n aku n sara kne anta diorg ke apartment masing2. Ada beberapa aprtmnt yg aku pergi unit die semua berbeza ikut berapa orang yg nak stay , kalau korang nk sewa boleh amik no company service apartment ne ada aku sertakan dlm gambar kat bawah ne yew..






Picture yg bawah ne ,Apartment lain lak just nk korang tengok la.Mana la tau kalau teringin datang ke Milan ne,kan...hehehe





Ne lak satu lagi Apartment yg aku stay kat Milan ne , berpindah randah aku..Miahhaahaha...







itu je unit-unit apartment yg aku boleh kongsi ngan korang , semua under MILAN ROYAL SUITES.Harga dalam lingkungan 200€ - 210€semalam .. enjoy =)







                                                               -  FOX TOWN -


Hallo n Good Morning semua....
Kami menuju ke Fox Town , Switzerland, wow... Dari Bandar Milan ke FOX TOWN amik masa 1jam kalau korang sewa taxi or kereta.



Sepanjang perjalanan ke FOX TOWN korang yg xtdo sepanjang perjanan akan tertarik dengan satu lokasi ne.tadaaa....
Inilah die LAKE COMO (como lake) yg fames di seantero dunia ,kalau korang naik kenderaan melalui lebuhraya .. korang bole nampak LAKE COMO ne blah kanan korang. sgtt cantik oii , 



atas ne semua pic side kanan je.. sebab aku duduk sebelah kanan penumpang..miahaha... then korang akan jumpa macam tol , lalu je xd sekatan pape .selalunya kalau naik bas or van akan ada sekatan ,macam korang nk masuk dari padang besaq ke hatyaii la..ini dah masuk sempadan gitew..



lepas tol korang bole tengok structure building bentuk UFO ne. 
 Dalam 5minit dari tol tu korang akan exist MENDRISIO ne,


Nampak tak sign bulatan , amik pukul 9,sbenarnya aku tak nampak pun sign FOX TOWN
tapi korang ikut sign aku bagi tu mesti dpt jumpa bangunan ne, 



Kalau kat Malaysia , JPO n MITSUI outlet . Skun ne nk masuk musim sejuk (early autumn) so ramai yg shopping kt sini, 
Lihat la rakyat jelata tengah shopping kat POLO Ralph Lauren








Ne keadaan dlm outlet FOX TOWN


Kaunter pertanyaan sedia membantu.. hahha.. 








Nak baca paper amik kat sini eh , ada di depan information counter 


Naik ke atas lak tengok apa yg ada. 





untuk golongan berkemampuan kat sini harga berpatutan , 
design diorg ne xd kat Malaysia, so berbaloi la nk shopping kat sini, Kerrrrlasssss.... meahahaha.... 

Kalau korang nk makan kt FOX TOWN ne ada beberapa cafe n macam food court yg korang bole try. Aku try kat tingkat 1 dalam mall ne , ok la kalau nk makan .
WIFI???? Jangan risau dalam mall ne ada WIFI.



Ne la food court yg aku lepak mkn tu , 



ok sdap mkn salmon..


     
                                                        -   BUENOS AIRES  -
Kalau korang suka shopping yg bukan hi-end nye brand bole dtg kt sini beb, MILANO PORTA VENEZIA naik METRO LINE 1 bole.

berdiri 360' korang akan nmpak semua kedai ne 


dah 360' aku berpusing ,aku teruskan perjalanan sepanjang street ne.Banyak naw shop yg local design yg branded pun ada, yg cikai2(murah2) pun ada...layan..




Sini bnyak local brand so untuk yg suka , boleh la datang kat sini ye. Kalau korang lalu celah celah lorong ada small2 booth yang jual barang2 antik barang-barang murah macam pasar karat or flea market kat melaka atau pasar karat kat penang tu orang panggil (ropewalk),cmne la rupa..hehe..





 ne la kje sara , pose jew bila aku suruh.. miahaa..





2km gak la kne jalan utk habis kan semua kedai ne. memang sepanjang 2km bnyak kedai-kedai yg branded and local brand ada di jual di sini.shopping sakan la diorg ne dengan 5kasut dapat,berbaloi beb, sebab MADE IN ITALY, 30euro ,sgt la murah,

Korang bole juga turun kt station PTA VENEZIA ne . start dari sini baru la korang akan jalan 2km yg aku ckp tu. hehe.. 


Sepanjang jalan rasa lapar bole cari kedai makan kat sini, HALAL? ada, aku suggest korang dtg kat Restaurant HALAL ne , LAZ 61 Turkish , sedap oiii.. 












Kenyang yg berbaloi .. 


                                                - VIA  MONTENAPOLEONE -

  Street ne VVVIP nye port la .. Mewah,Elegance & Kelas itu je yg mampu cakap hehe..Kalau korang kat DUOMO area dh bole jalan kaki ke sini..terus je nampak bendera banyak2 tu smpi jumpa ada tugu 3segi tu korang ke kiri then ikut je ramai orang ke sana gak,
tengok pic kat bawah ne, tu la tugu yg aku maksudkan tu, petanda yg korang dh dekat dengan street VIA MONTENAPOLEONE.


























                                                            -  VAT Refund -

Ok kalau korang Shopping kat VVVIP nye area ne , Nak VAT Refund , bole buat kat area ne jugak, xpayah beratur Q kat Airport, Just amik COP je kat Airport nanti .
Bersebelahan dengan kedai LOEWE cari no 21 masih lagi dalam street VIA MONTENAPOLEONE .

Masuk pintu yg bukan terus ke belakang, korang akan lalu kat tengah ada garden kecik tu,  korang mesti tengok ke kanan, akan ada signboard yg aku serta kan kat bawah ne .


   ne laluan garden kecik yg aku cakapkan tu.Pic bawah ne la yg aku suh korang focus ke kanan ,ada pintu      yg sign die cmne PREMIER TAX FREE .





siap.. so nanti kat airport amik cop je. noted!!

   
                                                                     -DUOMO-

     Hari ne aku nk ke DUOMO MILANO 
port ne memang haven , tempat tumpuan jutaan orang.. kalau kt Malaysia ada KLCC , diorng ada DUOMO CATHEDRAL yg tertua dan yg paling gah di Milan ne . Aku jakun dengan seni bina die. 














                                                                   - LAKE COMO -

COMO LAKE lokasi istimewa di Milano , sebuah tasik yg luas dengan view yg asyik... luas tasik ne macam ,Luas lagi tasik kenyir di Kuala Terengganu,Aku jakun sebab diorg commercial tempat-tempat macam ne , ada hotel n resort di sediakan . Picture kat bawah ne masa aku OTW ke LAKE COMO.







Tadaaaaa..inilah LAKE COMO yg aku maksudkan tu , lawa beb tempat ne,, 






sempat lagi aku nk pose mautt...hahaha bukan selalu pun..hehehe..

Kat sini ada parking bertiket , so klu korang dtg dgn kenderaan sndri bole ajo park sini.


Ada beberapa hotel la yg aku sempat capture. 

Aku park area ne la .. kat sini port org berjemur .


Itulah sedikit sebanyak kisah aku dan LAKE COMO. cioowww...

Bersambung..

                                                 - GALLERIA VITTORIO EMANUELE -

Cuma bersebelahan dengan bangunan DUOMO CATHEDRAL korang boleh jalan2 kat sini , ada restaurant dan kedai2 yg boleh anda shopping . Kebanyakkan orang yg datang sini bergambar je,termasuklah aku..mihahahaa...






Malam aku dinner kat GALLERIA VITTORIO EMANUELE










Last day kat Milan aku stay kat CHATEAU MONFORT jom tengok bilik yg berharga RM15.000 per-night
jom otw ke sana ..
1st time dalam hidup naik transport mewah cmne beb,oran cakap tuah di kaki sapa yang tau kan, alhamdulilah syukur .





 Ne tingkat bawah lobby hotel ne,kalau korang ke tandas sila la turun ke bawah ne ye..cantik interior die


 picture bawah ne ruang rehat untuk tetamu yang sampi di hotel CHATEAU MONFORT ne, bole minum-minum kat sini ,

Inilah dia bilik yg aku maksudkan tu ..bilik ne link to other room,oang panggil conecting room,betul ke tidak ayat aku tu maap la eh,xpandai..hehe


 ne 2nd room tu, cute kan ..


Picture bawah ne lobby hotel simple je kan.



Morning .. dh check -out flyght malam so sempat lagi hari nk berjalan , hari ne lepak kat DUOMO Milano jew, sempat lepak ROYAL RESTAURANT , aku makan ice cream je beb, sebab masih kenyang lagi .







Dah puas menghirup udara segar di negara orang, time utk aku move, jom balik Malaysia oii..ciouuwww...











Ok la wei aku dh kongsi sedikit sebanyak cite aku untuk tatapan korang ,hope c u next episod dengan info dan cerita tentang aku, ORANG MELAYU JAKUN travel . Ciooowwww

Never Stop Exploring hashtag #travelerensem to enjoy every single moment. =)























































































No comments: