Friday, April 18, 2014

Orang Melayu Jakun ke Kota Paris




Siri Jelajah Minggu Pertama.. 
Menjejakkan kaki ke Kota Paris yg juga di kenali sebagai Kota Romantis terkenal Dunia. Sebut je 'Paris' pasti di benak pikiran ini membayangkan 'Eiffel Tower' iaitu mercu kebangaan Rakyat Perancis. Teruja dan berasa bangga juga aku bila dapat jejak ke Kota Paris ne (im Lucky) .Boleh juga aku kongsikan sedikit sebanyak tentang Kota Romantis ne..yahoo...  :D

Tempat pertama aku jejak adalah kawasan airport la..hehe..gambar dibawah ne di mana aku tengah tunggu 'train'kalau kat KL ,sama macam PutraLRT,StarLRT.so jom..... :)
.
Gambar bawah ne tgh layan dinner dlm 'flyght'hehe..

Gambar bawah ne aku tgh berjalan menuju ke stesen keretapi utk ke bandar 'Paris' :)









masa naik train tu ada la amik gambar sikit..hehe




Yang korang nampak dalam pic bawah ne aku berada di kawasan 'REPUBLIQUE''apartment' tempat tinggal aku 'Jacques Bonsergent' tak jauh dari sini,cuma 5 minit jln kaki .Apa lagi 'amik angin '1st time' la jln-jln kat daerah Republique ne.




Look Like Time Square New York.hehehe... :D



Nama tempat yg aku pergi dalam gambar bawah ne 'Louvre Revoli' ia cuma kawasan pejalan kaki ,tapi istimewanya kawasan ne,korang akan rasakan yg pohon-pohon rendang dalam kedudukan perspektif serta bunga-bunga yg comel kat rumput tu bagaikan mengalu-alukan kedatangan korang kat situ. 


Gambar bawah ne aku sempat juga lalu di kawasan di mana kemalangan yg meragut nyawa Puteri Diana bersama kekasihnya dodi al fayed.


 Ini je yg bole aku 'share' untuk hari pertama aku kat PARIS.. :)  


Ini yg di tunggu-tunggu.. bila keluar je dari 'Station Trocadero'mata ne berkelip-kelip bila terpandang Menara yang tesergam indah di Kota Romantis ne.'Eiffel Tower'Jakun baq hang... hehee..















                                               suasana di sekitar 'Eiffel Tower'




'Palais Royal Musee Du Louvre'
Untuk makluman,tempat yg aku pergi ne kebanyakannya adalah tempat-tempat yg menarik untuk di lawati..kalau anda suka layan senibina bertamadun macam aku ne.'Palais Royal Musee Du Louvre'ne tempat yg sesuai untuk anda layan..hehe..








Ada la dengar story-story orang kat sini bagitahu aku yg 'Palais Royal Musee Du Louvre' adalah kawasan istana yang dahulunya di diami oleh golongan - golongan raja.Yang terharunya..sebelum kawasan ini di bangunkan ,Raja pada waktu itu meletakkan kepercayaan penuh pada Arkitek untuk membangunkan Kota Paris ne mengikut 'taste' Arkitek itu sendiri. Fuhhh'' bangga siot kalau aku jadi arkitek tu..hehee.. :)






Gambar di bawah ne..'Place Charles De Gaulle' (Gerbang Fesyen Paris) ????? bukan-bukan...hehe..masih lagi di 'Palais Royal Musee Du Louvre' 




 sebesar-besar 'Palais Royal Musee Du Louvre' pandangan mata ne banyak tertumpu di kawasan kolam ne..mane tak' ramai lak org berjemur kat sini..aku ngat tengah memancing ikan ke'rupanya masing2 tgh layan berjemur sambil bersantai ..seronok lak aku tgk..kalau aku la berjemur mcm ne..mmg kwn aku sendiri tak kenal la bila balik malaysia nanti.'comfirm burn'.miahahaha.... :)



"Notre Dame,Paris".Ala bangunan yang terkenal dalam filem " Hunchback of Notre Dame ".Itu yg bole aku katakan tentang gambar di bawah ini... Loike' :)





Time ne la nak 'Selfie' hehee.. :D









Hari ne sekali lagi aku datang ke The Tuileries Garden sebab tak puas pusing , luas yang amat sangat weh.. so aku decide jalan lagi hari ini, tapi kali ne aku ke sini ' Place de la Concorde' nampak macam kat Mesir punya monument kan.?? cer tengak kat bawah ne..





 -will be Continue*-









No comments: